Emoties wat moet ik er mee?…….

Elke dag weer hebben we met emoties te maken, elke dag weer gaan we door deze onze emoties heen. Emoties zijn een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven. Of je nu een goede lach hebt over een sms-bericht of je bent gefrustreerd in het spitsverkeer, weet dat de hoge en laagtepunten die je ervaart, jouw welzijn kunnen beïnvloeden.
Je vermogen om die emoties te reguleren beïnvloedt op zijn beurt hoe je door de mensen om je heen wordt waargenomen.Als je tijdens een serieuze vergadering op een tekst lacht , krijg je waarschijnlijk een afkeurende blik van anderen in de kamer. Aan de andere kant, als je met woede reageert op een chauffeur die je afbreekt in het verkeer, kan je ongewenste aandacht opleveren, en misschien zelfs je leven in gevaar brengen.
Reageren vanuit emoties brengt je vaak in problemen, omdat emoties ontstaan vanuit het rugzakje wat je in de loop van je leven hebt gevuld. Deze reactie is niet objectief en komt vaak vanuit je eigen perspectief. Het loslaten van je eigen overtuigingen en zonder oordeel naar de situatie te kijken helpt heel veel, omdat wij mensen vaak door ervaringen bevooroordeeld zijn. Door uit emotie te reageren heeft dit ook effect op onze omgeving.
Zou je jezelf als emotioneel beschrijven?
Voel je dat je stemming direct kan veranderen volgens wat er op je dag gebeurt?
Dan kan je een slaaf zijn voor je emoties.
Een emotioneel persoon die zich laat leiden door zijn hart kan een hele grote kwaliteit zijn. Leunend op onze gevoelens stelt ons in staat om meer zelfbewust te zijn en helpt ons om met anderen te verbinden. Maar als we onze emoties toestaan ​​om te dicteren hoe we ons leven leiden, kan dit leiden tot angst, depressie en zelfs negatieve gevolgen hebben voor onze gezondheid en relaties.
Als een empathisch persoon die dingen diep voelt, heb ik deze les op de harde manier geleerd.
Het duurde me al jaren om het concept te begrijpen dat alle emoties voortkomen uit gedachten. Als een jonge vrouw met een laag zelfvertrouwen realiseerde ik me niet dat mijn negatieve zelfgesprek en gevoeligheid voor anderen’s meningen een diepgaande invloed op mijn emoties en stemmingen hadden.
Na jaren van onjuist denken over wie ik was en wat ik in het leven moest bieden, vond ik mezelf in het kantoor van mijn dokter een recept voor antidepressiva. Mijn emoties hadden officieel controle over mijn leven genomen.
Op dat moment had ik geen idee dat elke negatieve gedachte een samengesteld effect had op hoe ik mezelf en mijn leven heb bekeken.
De oudere en wijzer ik heb geleerd zich zeer bewust te zijn van mijn emoties en mezelf op verschillende niveaus in te checken voordat ze het laatste te zeggen hebben.
Hier zijn enkele lessen die ik in de loop der jaren heb geleerd om me te helpen mijn emoties te beheren in plaats van hen te laten leiden.
Bevestig eerst je emoties
Als je jezelf in de golf van emotie rijdt, is het belangrijk om die gevoelens niet te negeren. Emoties kunnen we misschien vergelijken als onbewuste kinderen die aandacht behoeven. Zodra we ze valideren, laten we ze zien en hebben ze een stem.
Het voelen van onze emoties is een belangrijk onderdeel van het leven; Het is wat we met hen doen die problemen kunnen veroorzaken.
Bijvoorbeeld, als ik me verveeld, verdrietig of eenzaam voelt, ben ik geneigd om naar voedsel te gaan voor comfort. Dit komt meestal niet goed uit. Als mijn gewicht toeneemt, voel ik me nog erger, want nu lijdt mijn zelfbeeld. Het leunen in mijn emoties in plaats van ze met voedsel te verteren is een groot deel van mijn proces geweest.
Wanneer we onze emoties valideren, worden we meer bewust en accepteren hen, en beginnen we te begrijpen waar ze vandaan komen. Het is alleen op deze plaats van bewustzijn dat we kunnen zien welke kracht zij over ons kunnen houden.
Wees bewust van je triggers
Als je weet dat je worstelt met specifieke emoties, zoals woede , jaloezie of angst, probeer je bewust te maken van de omstandigheden die hen veroorzaken.
In mijn eigen leven heb ik geleerd dat ik vaak boos voel wanneer ik niet gerespecteerd of niet gewaardeerd word.Dus als ik mijn kinderen meerdere malen vragen om iets te doen en ze negeren, voel ik dat er een woede binnenkomt.
Niet zo lang geleden zou ik de emotie hebben ingegeven en begon te schreeuwen, terwijl ik tegenwoordig de voorgaande gedachte kan afstemmen. Als eerste wat binnenkomt is, ze respecteren mij niet. Bewust worden van deze emotie en deze objectief te bekijken word ik mezelf er van dat mijn emotie bepaald wat ik denk. Natuurlijk respecteren mijn kinderen mij wel, het negeren heeft een andere oorzaak en mijn de woede verdwijnt.
Bewustzijn is macht; Het geeft ons de controle om te kiezen hoe we reageren.
Onthoud altijd dat emotie afkomstig is van gedachte. Als we sterke emoties ervaren, is het handig om de gedachten die ze hebben voorafgegaand te onderzoeken. Vraag dan de vraag, zijn deze gedachten gebaseerd op de waarheid, of mijn waarneming van de waarheid?
Schrijf het op
Een van de grootste hulpmiddelen om me te helpen met mijn emoties, is om ze te schrijven. Ik heb al ongeveer vijf jaar dagelijks een dagboek, daar in staan vragen die ik stel over mijn emoties en probeer te graven in mijn gedachten en dit naar de oppervlakte te brengen.
Als ik mijn verdrietig voel, zal ik een eenvoudige vraag stellen in mijn dagboek, zoals waarom voel ik me zo overweldigd vandaag? Van daaruit kan ik terugwerken door de reeks gebeurtenissen en gedachten die me daar hebben geleid.
Ik zal dan een positieve actie vraag stellen om met een andere emotie te betrekken, zoals, wat is er een positief ding dat ik nu voor mezelf kan doen?
Als je geen tijd hebt om te schrijven, probeer dan tenminste de vragen te stellen.
Neem verantwoordelijkheid
Hoe vaak heb je iemand verteld dat zijn acties je op een bepaalde manier raakte? Bijvoorbeeld, “Je hebt me boos gemaakt omdat je te laat was.”
Het is waar dat de woorden en acties van andere mensen ons beïnvloeden, maar we moeten ook verantwoordelijkheid nemen voor de emoties die we voelen als reactie op die woorden en acties.Niemand kan je iets laten voelen; Het is altijd jouw keuze.
Zo vaak zijn de reactieve emoties die we voelen gebaseerd op onze eigen waarneming van de waarheid en over de dingen die ons van belang zijn. Het te laat komen, kan een van je triggers zijn voor woede, maar voor iemand anders kan het zijn norm zijn en geen big deal zijn.
Denk er ook aan dat mensen op een bepaalde manier handelen op basis van veel invloeden die van jezelf afwijken, zoals cultuur, opvoeding, overtuigingen en levenservaringen.
Ruimte nemen
Wanneer je sterk aansluit bij een negatieve reactieve emotie, is het belangrijk om even weg te gaan van de persoon of situatie waar op je reageert. Reageer nooit op sterke emoties. Wacht tot je rustig voelt en jezelf tijd hebt gegeven om te rationaliseren en te denken. Alleen dan moet je handelen.
Zelfs als de emotie positief is, kan het je nog steeds naar een vernietigend pad leiden. Hoe vaak heb je iets gedaan wat je later in de naam van de liefde spijt hebt?
Zen worden
Het is gemakkelijk om te zeggen: ‘Neem even de ruimte of ga even weg van de situatie’, maar dat is moeilijk in de hitte van het moment. Als ik boos word en ik niet snel genoeg ben om mezelf van de situatie te verwijderen, probeer ik contact te maken met mijn innerlijk zelf. Dit doe ik door de Ohm mantra op te zeggen dit helpt je om je bewust te maken van je emotie en dat je er niet door wordt geleid.In een volgende blog zal ik schrijven over mantra en wat het voor je kan betekenen.
Uiteindelijk is het belangrijk om te onthouden dat jij zelf geen emotie bent. Je hebt de mogelijkheid om te beslissen of ze je leiden of om te leiden.
Als je bewustzijn bouwt en je triggers leert kennen, wordt je steeds meer vaardig over wanneer je emoties onder controle hebt.
Het bestuderen van emoties is geen exacte wetenschap. Psychologen debatteren nog steeds de body-mind-verbinding in emotionele reactiviteit; Geen volledige taxonomie van emoties hebben; En zijn zelfs onzeker over de vraag of emoties de oorzaak of gevolg zijn van de manier waarop we de wereld interpreteren. Er worden echter vooruitgang geboekt bij het begrijpen van het begrip emotie regulering , het proces van beïnvloeden van de emoties die gevoeld en uitgedrukt worden.
TIPS
Selecteer de situatie. Vermijd omstandigheden die ongewenste emoties veroorzaken. Als je weet dat je snel boos wordt als je haast hebt (en je boos wordt wanneer anderen je dwingen te wachten), laat je de dingen niet voor het laatst. Ga 10 minuten eerder uit het huis of kantoor omdat je het nodig hebt, en je zult niet veel last hebben van voetgangers, auto’s of langzame liften.
Verander de situatie. Misschien is de emotie die je probeert onder controle te krijgen: teleurstelling . Je hoopt altijd bijvoorbeeld de “perfecte” maaltijd voor vrienden en familie te dienen, maar altijd gaat er iets mis, omdat je de lat te hoog hebt gelegd. Wijzig de situatie door recepten te vinden die binnen jouw bereik liggen, zodat je de maaltijd kunt aanpassen.
Verplaats je aandacht, focus . Laten we zeggen dat je je steeds minderwaardig voelt aan de mensen om je heen die altijd goed uitzien. Je bent in de sportschool, je ziet dat de sportfanaten die elke dag komen drie keer zo veel gewicht opheffen als jij. Je kunt het niet helpen, je wordt als een magneet naar hun getrokken met wonder en afgunst kijk je naar wat ze kunnen bereiken. Scherp je focus weg van hen en richt je op jezelf en mede sporters die minder fanatiek zijn. Dit helpt je meer zelfverzekerd te voelen over je eigen vaardigheden. Nog beter, focus op wat je doet, en in het proces krijg je uiteindelijk een deel van de kracht die je wenst.
Verander je gedachten . De kern van onze diepste emoties zijn de overtuigingen die hen aandrijven. Je voelt je verdrietig als je denkt dat je iets hebt verloren, boos wanneer je besluit dat een belangrijk doel wordt gedwongen en gelukkig wanneer je gelooft dat er iets goeds komt. Door je gedachten te veranderen, kan je de situatie niet veranderen, maar je kunt in ieder geval veranderen dat je bedenkt dat de situatie veranderd.
Verander je reactie . Als alles anders mislukt, en je niet kan vermijden , wijzigen, je focus schuiven, of je gedachten veranderen zodat dat je emoties overstromen dan , is de laatste stap tot tien tellen. Je hart kan een stabiele drumroll van onaangename sensaties uitstralen als je angstig of boos bent. Neem diep adem en sluit je ogen om jezelf te kalmeren. Ook als je niet kan stoppen met lachen als iedereen anders ernstig of verdrietig lijkt, kun je je innerlijke middelen verzamelen en jezelf tenminste in staat zijn om je gezichtsuitdrukking te veranderen, zo niet jouw stemming.
Deze benaderingen zijn een gemakkelijke methode die je kunt toepassen aan de meest karakteristieke situaties die je in de problemen kunnen brengen.
Liefs Dewie

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *